SON İKİ YILDA NELER KAYBETTİĞİMİZİN FARKINDAMISIN ? SEN YOKKEN 1 EKSİĞİZ….
- Pazar mesaileri kaldırıldı. Yani maaşlarda yaklaşık %10 kaybımız oldu.
- Yol geçiş paraları kaldırıldı. Yani maaşlarda yaklaşık %5 kaybımız oldu.
- Yeni Havalimanı için verilen yakıt ödemeleri kaldırıldı. Yani maaşlarda yaklaşık %3 kaybımız oldu.
- Kar payı yani temettü yerine ekmeğin bekası uygulaması geldi. Yani fedakarlık yine kabin ekibinden beklenir oldu.
- Türk Metal-İş Sendikası %26 zam oranıyla işveren ile anlaşırken, havacılığın yetkili sendikası ise %2 zam oranıyla anlaşmayı kendine başarı saydı.
- Ücretlere bakıldığında kayıp büyük. Yıl bazında 2010 yılında bir kabin memuru ortalama 2400 Amerikan Doları karşılığı maaş alırken 2020 yılına gelindiğinde bu rakam 1220 Amerikan Doları civarına düştü.
- 4 saati geçen açık mesai için otel tahsisi revize edildi ve 6 saat altı beklemeler için ekipler alanlarda sandalye üzerinde yada uçaklarda bekletilir oldu.
- Ana üsde SKPK yapılması beklenir oldu.
- Dinlenme süresi içinde planlama tebliğ yapabilir oldu.
- Ayda en fazla 4 adet C kategori meydana uçuş planlaması yapılırken şimdi bu kuralda kaldırıldı.
- Gece başlayıp sabaha kadar devam eden C kategori meydanlara 4 sektör uçuşlar başladı.
- Ev nöbetinden uçuş atandığında uçuş ekibinin eski havalimanına makul ulaşım süresi olan 90 dakika içerisinde gelmesi kuralı revize edilmediği gibi yetkili sendikanın yeni havalimanına ulaşım zorluklarını bilmesine rağmen bu hususta herhangi bir öneri yada iyileştirme girişimi olmamıştır ve hala ekiplerden 90 dakika içerisinde hazırlanıp gelmesi kuralı beklenmektedir.
- Son iki yılda maaşlarımızda %30 oranında azalma oldu. Gerçekçi olmayan enflasyon oranlarına dayanarak %2 zam yapıldı. Bu süreçte HAVA-SEN üyesi kaptanlarımız kadar maalesef her çalışan zam almadı.
- Yaz izni kotası ekip planlama tarafından düşürüldü. Eylül-Ekim-Mart-Nisan aylarında yaz izni kullanmak normal oldu.5-6 yıldır bu aylarda izin kullanan kabin ekibine CARMEN sisteminin adaletli olduğu iddia edildi.
- Boeing filosunda 17 karelik yatılar standart oldu.
- Dinlenmesi toplam 15 saat olan bir uçuştan geldiniz yeni hesaplama yöntemiyle bu uçuş için dinlenme süreniz ne kadar biliyormusunuz ? Ana üsse dönüşte uygulanan ‘’en az dinlenme süresi’’nin veya ‘’mesai süresi’’ yada ‘’uçuş süresi X 2’’ kuralı bittiğine göre nedir gerçekten biliyormusunuz?
- Kabinde uzmanlaşma adı altında bir ay yerde istihdam edilme politikası geldi.
- Daha önce 4 sektörle sınırlı olan uçuş görev sürelerinin sektör sayıları arttırıldı.
- Kısa seferlerde bir öğün sıcak yemek iptal edilerek yerine süper gofret Züber geldi.
BOŞ GÜNLER
- Blok boş günlerde sonuncu boş günden sonra 06:00 L’den önce görev başlatılamaz kuralı kaldırıldı. Blok boş günlerde son gün 00:00 lokalden hemen sonra görev başlatılma kuralı getirildi. Böylece blok boşlardaki son boş günler verimli kullanılamaz hale geldi.
- Bir takvim ayı içinde verilmesi gereken boş günlerin Ana Üs’de verilmesine dair madde Tis’den kaldırıldı.
- 6 gün mesaiden sonra 1 boş gün verilmesi kuralı kaldırıldı. Yatılarda verilen 36 saat ve üzeri dinlenmeler Taud sayıldığı için, uçucu ekipler evlerinde boş gün geçirmeden üst üste 15 gün çalışır oldu.
- Boş günlerimizde hastalanır, boş günlerimizde iyileşir olduk. Hayatımız 8 karelik boş günlerden ibaret oldu.
DİNLENMELER
- 4 saat ve üzeri zaman farkı içeren yatı seferinden Ana üsse dönüşlerde hak edilen yerel gece dinlenmelerin yıllık izin öncesi verilmesi kuralı kaldırıldı.
- Johanesburg, Capetown gibi zaman farkı içermeyen ancak uzun olan uçuşların ardından Ana üsde 48 saat dinlenme verilmesi kuralı kaldırıldı. 48 saatten daha az bir süre dinlenme kabul edildi.
- Ana üs’de uçuş süresi x2 dinlenme kuralı esnetildi. Gecikmeli olarak mesaisi kapanan seferlerden sonra 1 saate kadar dinlenmeden kısaltma getirildi.
24 SAAT TEBLİĞ KURALI VE MESAİLER
- 16 Mayıs 2016’da imzalana protokol ile görev değişikliklerinde uygulanan 24 Saat Tebliğ Kuralı, 6 madde ile esnetildi.
- Lokal Saat ile 03:00’dan sonra mesai kapanışlarında aynı gün görev başlatılamaz kuralı Tis’den kaldırıldı!
- ‘Gece geç biten veya geceye değen uçuştan sonra 05:00-07:00 arasında başlayan görev verilemez’ kuralına dayanarak 04:45’de başlayan uçuş verilir oldu.
- Ya buna ne demeli Dünya’yı saran Corona (COVİD-19) için koruma önlemi olarak kullanılan maskeler siz uçuş ekiplerine verilen önemin ne seviyede olduğunun ispatıdır. Teknik birimlere N95 yada P3 kalitesinde maskeler verilirken siz uçuş ekiplerine normal alalade temizlik maskeleri reva görüldü.
- Skytrax ve benzeri her platformda 5 yıldızlı dünya havayolları ile ker konuda yarışır ve kıyaslanırken ve ödüller alırken sosyal hak ve ücret konularında kıyasa konu olamaz hale geldik.
SOSYAL HAKLARINIZ DAHİL HER PROSEDÜR DEĞİŞİKİLİĞİ VE HAK KAYBININ TİS’E GÖRE SENDİKA ONAYIYLA YÜRÜRLÜĞE GİRDİĞİNİ BİLİYORMUSUNUZ ?
DUR DEMENİN ZAMANI GELMEDİ Mİ ?